A Loose Coupling: Aboriginal Participation in Library Education - A Selective Literature Review

Karen Doerksen, Carla Martin

Abstract


The one constant of librarianship is the inevitability of interaction with diverse populations throughout all facets of the profession. This literature review critically examines works on the education and participation of North American Aboriginal people in the profession of librarianship and outlines the evolution of recruitment and retention strategies as they are addressed in scholarly literature. The authors pay particular attention to Canada where Aboriginal people have, historically, constituted an under-served and understudied demographic in the field of Library and Information Studies (LIS).

The authors note that much LIS literature on diversity tackles the subject in its broadest scope; even authors specifically addressing race tend to focus on all visible minorities and ignore those factors specific to Aboriginal people. Those who do examine the topic in a more targeted fashion discuss the barriers that discourage Aboriginal people from pursuing librarianship, and touch on the varying levels of success achieved by a variety of recruitment strategies. As many of these recruitment tactics have proven inadequate, educators and academics have begun to explore the necessity of infusing diversity education throughout LIS curricula and - going further - indigenizing academia. In more recent scholarship, the fundamental bias of western education is increasingly discussed, and recruitment literature now reflects the need to foster an academic environment where alternate methodologies and epistemologies are used and respected, rather than studied as the historic relics of a stagnant culture.

L’une des constantes du poste de bibliothécaire est l’inévitable interaction avec des populations diverses à travers toutes facettes de la profession. Cette analyse bibliographique examine d’un oeil critique des travaux sur l’éducation et la participation des peuples autochtones nord-américaines dans la profession de documentation, et expose les grandes lignes de l’évolution des stratégies de recrutement et rétention comme ils sont adressés dans la littérature savante. Les auteurs accordent une attention particulière au Canada où les autochtones ont historiquement constitué une démographie sous-servie et trop peu étudiée dans le domaine de la Science de l’information et la bibliothéconomie (SIB).

Les auteurs notent que beaucoup de littérature SIB sur la diversité abordent le sujet dans toute son ampleur; même les auteurs qui abordent spécifiquement la race ont tendance à se concentrer sur toutes les minorités visibles et à ignorer les facteurs uniques au peuple autochtone. Ceux qui examinent le sujet d’une façon plus ciblée discutent des barrières qui découragent les autochtones de poursuivre la bibliothéconomie, et abordent les différents niveaux de la réussite réalisés par de différentes stratégies de recrutement. Comme beaucoup de ces tactiques de recrutement ont été démontrées inadaptées, les enseignants et spécialistes commencent à explorer les atouts de l’ajout de l’éducation en matière de diversité à travers le programme SIB et, plus profondément encore, l’indigénisation du monde universitaire. Dans l’érudition plus récente, la partialité fondamentale de l’éducation occidentale est de plus en plus discutée et la littérature de recrutement reflètent maintenant le besoin de promouvoir un milieu universitaire où les méthodologies et épistémologies alternatives sont utilisées et respectées, plutôt que d’être étudiées comme des vestiges historiques d’une culture stagnante.

Keywords


Aboriginal librarianship; minority librarians; library and information studies; recruitment; diversity; documentation autochtone; bibliothécaires minoritaires; études en bibliothéconomie et science de l’information; recrutement; diversité

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DOI: http://dx.doi.org/10.21083/partnership.v10i2.3337

Copyright (c) 2016 Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research

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Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research (ISSN: 1911-9593)