Awareness and Perception of Copyright Among Teaching Faculty at Canadian Universities

Lisa Di Valentino

Abstract


This article describes the background, methodology, and results of a study undertaken in 2014 to determine university faculty awareness and perceptions of copyright as it affects their teaching. An online survey questionnaire was distributed to teaching faculty across Canada, seeking feedback about the copyright policies and training opportunities at their institutions, where they go for copyright assistance, and how they would respond to various copyright-related scenarios that may arise in the course of teaching.

Most of the respondents are aware of the copyright policies or guidelines at their universities, but much fewer know whether or not their institution offers copyright training. Of those who are aware of training opportunities, only one third have taken advantage of them. When needing assistance, faculty members are most likely to go to a librarian or to the institution’s copyright policy.

Responses to the four scenarios suggest that faculty members are more likely to share digital copyrighted materials (including online works) with their students, whereas they are more likely to ask permission or guidance when it comes to print materials.

Comments from the respondents touch upon issues of the complexity of copyright, and the often time-consuming process of obtaining permissions for the use of copyrighted materials in teaching.

This study was supported by an Ontario Graduate Scholarship.

Cet article décrit le contexte, la méthodologie, et les résultats d’une étude préliminaire entreprise en 2014 pour déterminer la sensibilisation et les perceptions du personnel universitaire du droit d’auteur en ce qui concerne l’enseignement et l’apprentissage. Un questionnaire d’un sondage en ligne était distribué (via les associations universitaires) à l’équipe enseignante dans tout le Canada, cherchant des commentaires sur les politiques du droit d’auteur et les possibilités de formation aux institutions, où elle recherche de l’aide concernant le droit d’auteur et comment ils répondraient aux divers scénarios liés au droit d’auteur qui pourraient survenir en cours. La plupart des personnes sondées sont informées sur les politiques ou directives du droit d’auteur, mais beaucoup moins savent si leurs institutions offrent sa formation. Parmi ceux qui sont au courant des possibilités de formation, seulement un tiers en ont profité. En cas de besoin d’aide, les membres de la faculté ont davantage tendance à chercher un bibliothécaire ou la politique du droit d’auteur de leur institution. Les réponses aux quatre scénarios suggèrent que les membres de la faculté ont tendance à partager les matériaux numériques protégés par le droit d’auteur, mais à demander de l’aide ou une permission lorsqu’il s’agit des matériaux imprimés. Les commentaires des personnes sondées abordent les problèmes de la complexité du droit d’auteur, et le processus chronophage d’obtention des permissions pour l’usage des matériaux protégés par le droit d’auteur dans l’enseignement. Cette étude était soutenue par une Bourse d’études supérieures de l’Ontario.

Keywords


copyright; faculty; academic libraries; survey; droit d’auteur; membres de la faculté; bibliothèques académiques; sondage

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DOI: http://dx.doi.org/10.21083/partnership.v10i2.3556

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Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research (ISSN: 1911-9593)