Supporting Student Wellness: “De-stressing” Initiatives at Memorial University Libraries

Crystal Rose, Krista Godfrey, Kathryn Rose

Abstract


Student mental health and wellness is a critical issue facing institutions of higher education across Canada. Mental illness is predicted to be the leading cause of disability at Canadian universities. This article looks at some of the recent data on how mental health issues such as stress, anxiety and depression are affecting academic performance. There is growing consensus amongst university administrators that student mental health is a campus-wide responsibility. Providing students with healthy and positive methods of relaxing and coping with stress is just another way that libraries can support learning and academic success and contribute to a campus culture that is supportive of wellness. Two branches of Memorial University Libraries in Newfoundland, the Queen Elizabeth II (QEII) and Grenfell Campus library, have undertaken initiatives to attempt to help decrease students’ anxiety levels during the particularly stressful end of semester, including extended-hours, yoga, pet therapy, games, fun “de-stressing stations”, and free hot beverages and snacks. Both branches surveyed students to obtain feedback on these initiatives and determine what impact students’ felt the initiatives had on their stress levels. These events also garnered positive exposure in both social and local media and provided a great promotional opportunity for the libraries.

La santé mentale et le bien-être des étudiants est un problème crucial dont les établissements d’enseignement supérieur font face dans tout le Canada. La maladie mentale est prévue pour être la cause première de handicap aux universités canadiennes. Cet article discute les données récentes sur comment les maladies mentales telles que le stress, l’anxiété, et la dépression affectent le rendement scolaire. Un consensus se dégage parmi les administrateurs universitaires disant que la santé mentale des étudiants est une responsabilité de l’ensemble de l’université. Fournir aux étudiants les méthodes saines et positives de se détendre et de soulager le stress sont d’autres façons dont les bibliothèques peuvent soutenir à la réussite académique et contribuer à une culture universitaire qui soutien le bien-être. Deux filiales de la bibliothèque de l’Université Memorial en Terre Neuve, le Queen Elizabeth II (QEII) et la bibliothèque de Grenfell Campus, ont entrepris des initiatives, partiellement en partenariat avec le département des Services aux étudiants de l’université, afin d’aider à diminuer le niveau d’anxiété des étudiants pendant la fin du semestre qui est particulièrement stressante. Ces initiatives comprennent les horaires prolongés, le yoga et la méditation, la zoothérapie, les micro-pauses et des boissons chaudes et des casse-croûtes gratuits. Les deux filiales ont sondé les étudiants pour obtenir la réaction à ces initiatives et pour déterminer leur impact sur le niveau de stress selon eux. Ces événements ont recueilli une exposition positive dans les médias locaux et social et ont fourni aussi une grande opportunité de promotion pour les bibliothèques.

Keywords


Wellness; Student Stress; Pet Therapy; Academic; bien-être; anxiété; étudiants universitaires; académique

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DOI: http://dx.doi.org/10.21083/partnership.v10i2.3564

Copyright (c) 2016 Partnership: The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research

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Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research (ISSN: 1911-9593)