Library of Cards: Reconnecting the Scholar and the Library

Mita Williams

Abstract


This paper is based on a presentation I gave at the Access Conference in Toronto, Ontario on September 10th, 2015. Both the presentation and this paper are explorations in three parts. The first part is a short history lesson on the use of paper cards by scholars and librarians, which led to the introduction of the “Scholar’s Box.” The second part asks the question: Can we consider Zotero as the Scholar’s Box of the digital age when it cannot capture important metadata such as linked open data? It is recognized that this is not just a shortcoming of Zotero: research is surprisingly still very difficult to share between scholars, libraries, and writing tools. This is due to an inability to capture the “invisible text” when we copy and paste citations from one application to another. The third part establishes that the digital card is now the dominant design pattern of web and mobile, and notes that these systems are largely restricted to proprietary platforms, which restricts the movement of cards between systems. This paper then suggests how we might transform the historical Scholar’s Box, by using HTML5 index cards from Cardstack.io as a means to bring new forms of sharing on the web, and, in doing so, reconnect the scholar to the library.

Cet article est basé sur un exposé que j’ai donné à Access Conference à Toronto le 10 septembre 2015. L’exposé et cet article sont des explorations en trois parties. La première partie est une leçon d’histoire courte sur l’usage des cartes en papier par les spécialistes et les bibliothécaires, qui a mené à l’introduction du “Scholar’s Box”. La seconde partie pose la question: Est-ce que nous pouvons considérer Zotero comme le “Scholar’s Box” de l’âge numérique, même s’il ne peut pas capturer des métadonnées importantes telles que les données liées ouvertes? On reconnaît que ce n’est pas seulement une lacune de Zotero: étonnement, la recherche est toujours très difficile à partager entre spécialistes, bibliothèques, et outils d’aide à la rédaction. Ceci est dû à l’incapacité de capturer le “texte invisible” quand on copie et colle des citations d’une application à une autre. La troisième partie établit que la carte numérique est maintenant le motif dominant sur le Web et sur le mobile, et constate que ces systèmes sont largement limités aux plateformes propriétaires, ce qui limite le mouvement des cartes entre les systèmes. Cet article suggère comment on pourrait transformer le “Scholar’s Box” historique en utilisant les cartes d’index HTML5 de Cardstack.io comme moyen d’apporter de nouveaux moyens de partager sur le Web, et ce faisant, reconnecter le spécialiste à la bibliothèque.

Keywords


citation management; scholarship; user experience; apps; open web; gestion des citations; érudition; expérience de l’utilisateur; applications; Web ouvert

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DOI: http://dx.doi.org/10.21083/partnership.v10i2.3571

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Partnership: the Canadian Journal of Library and Information Practice and Research (ISSN: 1911-9593)