Content Analysis of Canadian Academic Library Gift and Donation Webpages

  • Heather Empey University of Northern British Columbia
Keywords: Donations, Gifts, Academic libraries, Library webpages, Content analysis

Abstract

Gifts and donations form an integral part of an academic library’s existence, whether monetary or physical items. While monetary gifts are greatly valued, gift-in-kind donations of physical items can also contribute rare or unique items to collections. However, gift-in-kind donations also bring many challenges, as processing and evaluating physical materials can be time-consuming and labour-intensive; moreover, these materials may occupy significant amounts of space and ultimately may or may not add value to the library collection. Providing clear, publicly available gift and donation information can mitigate some of these challenges and help to set expectations for donors by giving a clear overview of the evaluation process and letting them know which types of material are of interest. The author reviewed donation-related webpages of twenty-one Canadian academic libraries to determine commonalities regarding library donation webpages. This analysis can provide practical assistance to librarians who are creating or revising gift-in-kind policies and procedures in Canadian academic libraries.

Les dons monétaires ou matériels font partie intégrante de l'existence d'une bibliothèque universitaire. Bien que les dons monétaires soient très appréciés, les dons matériels peuvent aussi contribuer à des collections d'articles rares ou uniques. Toutefois, les dons en nature posent également de nombreux défis, car le traitement et l'évaluation des documents physiques peuvent prendre beaucoup de temps et exiger beaucoup de travail; en outre, ces documents peuvent prendre beaucoup d'espace et, en bout de ligne, ils peuvent ou non ajouter de la valeur à la collection de la bibliothèque. Il importe alors de fournir au public des informations claires sur les dons afin de palier certains de ces défis et d'établir des attentes pour les donateurs en leur présentant un survol clair du processus d'évaluation et en leur laissant savoir quels types de matériel sont d'intérêt. L'auteure a recensé les pages Web consacrées aux dons de vingt-et-une bibliothèques universitaires canadiennes afin d'y déceler les points communs. Cette analyse peut fournir une aide pratique aux bibliothécaires qui créent ou qui révisent des politiques et des procédures pour les dons en nature dans les bibliothèques universitaires canadiennes.

Author Biography

Heather Empey, University of Northern British Columbia
Heather Empey graduated with her MLIS from the University of Alberta in 1998. In 2000, she began working as a Reference Librarian at the University of Northern British Columbia in her hometown of Prince George, BC. She is currently enjoying her position as Collections & Acquisitions Librarian at UNBC.
Published
2018-01-30
Section
Theory and Research